måndag 5 augusti 2013

(extra) Långa skjorts

Jag har sytt ett par lite lite längre skjorts till L som jag lagt lite extra tid på. Tråkigt bara att de skulle vara till mitt på vaden men går hela vägen ner till fotknölarna! Nästa gång ska jag se till att mäta bättre innan jag börjar sy. Men de kommer nog passa nästa sommar oxå! 
Tyget är ett mjukt tunnt jeanstyg som jag köpte för att sy byxor till mig själv av. När jag klippt ut mina så fanns det gott om tyg kvar till att sy till barnen av. Jag har följt mönstret men med ett par ändringar, valde att ta dubbla bitar tyg på knäna, tänker att de kanske håller lite bättre att leka i då? Sen blv det inga lock på bakfickorna. Men annars är det som sagt förstärkta knän, fram- och bakfickor, fuskgylf fram, besparing bak och bälteshällor. Kul att göra ett par lite mer arbetade byxor, och inte så svårt, men det är många moment så det tar ju lång tid! Använde alla tre maskinerna på dessa. Stickningarna sydde jag med vanlig vit tråd på covern, kastade sömmar med overlock och sydde detaljer mm på vanliga! 







Material: mjukt och tunt jeanstyg från stof2000, muddväv från skroten

Mönster: Ottobre 3/2013, stl 92


1 kommentar: