torsdag 3 januari 2013

Julklappar

Sista veckan innan jul påbörjade jag min efterlängtade mammaledighet, och då fick jag se till att sno ihop alla julklappar som blivit sparade till dess. Detta är de julklappar som jag fick ihop! (förutom de till L, de kommer i ett senare inlägg)

Till min vännina, eller framför allt hennes söta son sydde jag detta settet (samma lille kille som fick denna fina filten i höstas).



Jag provade att köra 3-vik för första gången på elnan, har nämligen haft lite problem med att mina KAM-knappar lossnar vid 4-vik med interlock, och nu skulle jag ha mudd (det var den färgen som matchade bäst).  Så det blev premiär både med 3-vik och muddväv. Kanske inte det bästa att ge sig på när man har dåligt med tid! Det var mycket rattande och skruvande på maskinen, och sprättande av sömmar innan jag fick till det någulunda. Avigsidorna kunde varit finare, men hade helt enkelt inte tid att krångla mer med det!  Raglansömmarna fick avig täcksöm i brunt, och så fick det blir orange knappar som matchade djungeldjuren jättebra. Byxorna fick små fickor med djungeldjur i, inte för man använder fickor så mkt som 4 månader gammal, men de blir ju så söta :-)

Material: jersey med djungeltryck från Znok, inköpt på syfestivalen, brun muddväv från stof og stil, jade velour från skroten, orange KAM-knappar från assuntastore

Mönster: Body Ottobre 6/2012 stl 68, byxor Ottobre 4/2011 stl 68 (med egna fickor)


Sen fick hela familjen ett matchande familjeset med, med mössa till mamma, pappa och bebis, samt ett par bebisvantar och halsvärmare. Bebis-settet är fodrat med fleece, medan de vuxnas mössor är fodrade med enfärgad svart jersey, annars räckte inte det svarta stjärntyget!



Material: Svart stjärn-jersey från stof2000, svart enfärgad jersey från antingen jny eller skroten (kommer inte ihåg!) och svart fleece från stof2000. 

Mönster: Mössorna gekkos baggy mössa (stl 56/58, 54/56 och 40/42), vantar och halsvärmare eget mönster


Det blev lite fler mössor, denna randiga fick L's kusin på 3,5 som gillar mössor! Sydd i strömmings underbara randiga, blev premiär för det tyget, ser fram emot att sy fler grejer till L och lillebror i det sen, köpte hela 1,5 meter (vilket är mkt för att vara mig!)



Sen blev det 2 stjärnmössor till 2 brödrer på 10 och 12 med, och de gick visst hem där oxå! Tänkte att mössor var en bra present till dem, men när jag kikade i tygskåpet var det mest "barntyger" och inte så många som passade för lite äldre killar. Kom på att jag sett dessa stjärntyger på stof2000, och stack innom där en sväng och köpte en halvmeter av varje. Den svarta är nu redan slut, det blev mössor för hela slanten av den biten!




Material: Svart randig jersey från strömming, svart stjärnjersey och grön stjärnjersey från stof2000

Mönster Gekkos baggymössa, stl 54/56 till killarna, och 50/52 till kusinen. 


Sen blev det ett gäng näsduksfodral oxå (alla fastnade inte på bild, men de olika tygerna jag använde gjorde det iaf). Pedagogerna i vuggestuen (dagis) fick varsin, och sen fick svärmor och svägerskerna oxå varsin i julklapp, som en liten bonuspresent :-) Sydde ett helt gäng, det var ju inte så svårt! och kul med nått som går så fort och blir fint!


Material: Blandade bomullstyger, det prickiga kommer från skroten, pingvinerna från stof2000, det lila-mönstrade är kitenge från Tanzania och det med äppel är småbitar som blev kvar efter jag sytt kuddfodral till en kompis, vet inte vart tyget kommer ifrån då hon själv köpt det. På insidan är det vit lakansväv på allihopa.

Mönster: Följde denna beskrivningen. 

1 kommentar: