onsdag 19 september 2012

Iris visa

Andra plagget sytt efter uppehållet var denna klänningen. Vi skulle till Sverige på min fars sista gudstjänst och avtackning i kyrkan (prästen har tilllsut bestämt sig för att bli pensionär) och jag ville gärna ha nått lite lagom finklätt, men som ändå sen skulle kunna användas mer till vardags oxå.

Det fick bli en klänning i detta underbara tyget, lila iris visa från strömming design. Det är ett jätteskönt tyg i babmuinterlock. Tyvärr är det flera år sen tyget tillverkades och jag trodde aldrig att jag skulle få tag i en bit. Har sett det på flera bloggar och tänkt att åh, så fint! så synd att man inte började sy tidigare då det fanns att köpa. Men i våras en gång så hade strömming en auktion på sin blogg med bla dett tyget som hon hittat i gömmorna och jag vann! :-)
Nu blev det premiär för tyget. Gjorde en långarmad klänning som passar fint nu när det börjar bli höst. Det var även premiär för täcksöm med nya maskinen, och det blev snyggt med en gång :-)
Tänkte att den iaf inte skulle bli för kort, så först blev den allt för lång istället! Såg jättestor ut, så jag vek fållen en gång till och sydde en ny täcksöm. Får se om det evt går att sprätta upp fållen om den börjar kännas kort, men är kanske osäkert på om det blir snyggt.
Nu är det iaf lagom mycket "för stor" :-) Det fick bli ett litet fint sprund med knapp, mest som pynt för det var inget problem att få klänningen över huvudet utan att knäppa upp.



Mönster: Utgick från ett bodymönster (samma som jag modificerat till pyjamas! Ottobre 1/2011) och ställde ut lite och förlängde med meedom form 1,5 som mall. Stl 86.

Material: Lila iris visa från strömming design, turkos interlock som kantband från jny och KAM-knapp från assunta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar